bäck

Vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar finns det i byggbranschen?

Inte så många. 

Det finns några tjänster och mjukvaror som har lyckats låst in kunderna, vilket gör det svårt att byta ut dem.

Ett exempel är Autocad. De har en mycket stark position och väldigt många använder deras mjukvara vid projektering. Mjukvaran har blivit som en standard i byggbranschen, även om det finns några konkurrenter också. 

Ett annat exempel är Byggtjänst. De har en stark position i branschen som är svår att konkurrera med. De ger bland annat ut standarder som AMA till branschen som du måste köpa genom dem.   

För vanliga företag, bygg- och installationsentreprenörer samt konsulter, så finns det inte några direkta inlåsningseffekter (som Autocad har) eller andra speciella skydd för att behålla kunden och stänga ute konkurrenter. 

Den konkurrensfördel och de skydd som finns mot konkurrenter är helt enkelt relationen med kunden och att göra ett bra jobb. Till viss del så kanske kunden blir bekväm att anlita en viss leverantör som kan kundens organisation och fastighetsbestånd bra och på så vis kan en viss inlåsningseffekt skapas. Men det räcker sällan om vi inte fortsätter göra ett bra jobb och hålla kunden nöjd på lång sikt. 

Hur gör vi det då? 

Vi behöver skapa en företagskultur som är kundorienterad. Det är den konkurrensfördel som är mest långsiktigt hållbar för de allra flesta företag i byggbranschen. Det är också något som vi behöver arbeta med kontinuerligt och över lång tid för att ge bra resultat. 

Det finns samtidigt några enkla kulturförändringar som kan ge god effekt ganska snabbt. 

Byggbranschen har en historia av mycket tvister och i många fall används juridik för att tillförskaffa sig kortsiktiga fördelar gentemot kunden. Ibland kan det vara nödvändigt med juridisk taktik, till exempel för att vinna en viktig upphandling i konkurrens, men vi måste samtidigt göra vårt bästa för att bevara relationen med kunden på lång sikt i första hand. 

Om dina konkurrenter försöker vara ”smarta” genom att dumpa priserna och hitta överdrivet mycket ÄTA-arbeten för att få ihop lönsamheten med extraräkningar, så kan du med fördel tänka lite mer långsiktigt och lägga större vikt vid att förstå varför kunden skulle vilja använda just dina tjänster igen nästa projekt. 

Du kan också lägga energi på att hitta kunder där kunden värdesätter andra saker, som kvalitet, framför lägsta pris. 

Hur ser du på konkurrens inom byggbranschen?