Affärsidé
Strategisk rådgivning för ägarledda företag i byggbranschen
Därför fokuserar vi på ägarledda bolag
Ägarledda bolag är helt enkelt det vi kan bäst och det vi tycker är roligast att arbeta med! Ägare har dessutom den bästa incitamentsstrukturen för att lyckas.
All framgång för företaget gynnar ägaren direkt. Dessutom har ägare rätt förutsättningar för att kunna fokusera på företagets bästa, inte bara sin egna karriär.
Vi riktar oss mot små- och medelstora företag i bygg-, anläggnings-, och installationsbranschen.
Vi arbetar mot de svensktalande delarna av Norden. Sverige, Åland och de svensktalande delarna av fasta Finland.
Vision
Vi är den strategiske rådgivare som levererar mest värde till våra klienter.
Mission
Hur ska vi vinna?
Det ägarledda bolagets utmaningar
Ägare i ägarledda bolag är ofta djupt engagerade i den dagliga verksamheten, vilket kan göra det svårt att hinna med att tänka på helhetsbilden.
Vi hjälper våra klienter genom att erbjuda:
- ett ökat fokus på ägarrollen, strategiska frågor och bolagets långsiktiga utveckling som ger företaget en regelbunden helikoptervy av både verksamheten och omvärlden.
- ett värdeskapande strategiarbete ger goda förutsättningar för att kunna ta bra långsiktiga beslut för bolagets och ägarnas bästa.
Kompetensbehov för ägarledda företag i byggbranschen
Det som är speciellt med ägarledda företag är att ägarna behöver ha en mycket bred kompetens för att göra det mesta av sitt ägande. Allt från att driva kärnverksamheten, försäljning, marknadsföring och delegering till företagsekonomi, strategi, kapitalallokering och ägarskiften.
En annan viktig aspekt är kunskap och omfattande erfarenhet från byggbranschen och de speciella utmaningar som företagare i byggbranschen ställs inför.
Vi erbjuder vår expertis inom dessa områden.
Genom vår hjälp är våra klienter väl rustade och kan istället lägga sin tid och energi där det är mest avgörande för att företaget ska nå sina mål.
Utveckling av ägare och företag
I ägarledda företag kan företaget inte utvecklas om inte ägarna själva utvecklas. Med vår hjälp implementerar ägarna nödvändiga och ibland utmanande förändringar som krävs för att bolaget och ägandet ska nå nästa nivå. Det kommer att vara en utmaning, men i slutändan kommer det att vara värt det.
Investeringar och företagande – nära sammanlänkade
Tack vare många års erfarenhet av både investeringar och företagande har vi förståelse för hur dessa områden kompletterar varandra på ett kraftfullt sätt. Vår samlade kompetens och erfarenhet inom båda dessa områden är till stor nytta för våra klienter.
Kundfokus och förbättringar
Det viktigaste för vår framgång är att vi har nöjda klienter som kan rekommendera våra tjänster till andra. Den bästa marknadsföringen vi kan göra är att göra ett bra jobb med de klienter vi redan har.
Vi lyssnar på och lär oss av våra klienter. Vi gör regelbundna erfarenhetsåterföringar för att ta reda på hur vi kan förbättra vårt erbjudande till både nuvarande och framtida klienter. Sedan förbättrar vi vårt erbjudande.
Val av klienter och framgångsrika samarbeten
En kritisk framgångsfaktor för oss är att vi tackar nej till klienter där vi inte tror att vi kan bidra med tillräckligt mycket värde eller där vi tvivlar på att de är redo att genomföra de förändringar vi tror är nödvändiga.
Vi kan inte hjälpa alla. Vi fokuserar på de klienter där vi kan göra en verklig skillnad åt det positiva hållet. Vid våra inledande samtal med klienten strävar vi efter att ta reda på om det kan bli ett framgångsrikt samarbete eller ej.
Våra värderingar
Hur ska vi bete oss för att vinna?
Ärlighet
Vi vet att ärlighet är mycket viktigt för att våra kunder ska ha förtroende för oss. Vi är samtidigt medvetna om vikten av en bra balans mellan transparens och integritet. Ärlighet betyder att de vi arbetar med, våra klienter, samarbetspartners, leverantörer med flera, kan lita på det vi säger. Vi undviker att lova saker vi inte kan hålla.
Långsiktighet
Vi är långsiktiga i allt vi gör. Vi vill göra affärer i många år till och inser att det aldrig är värt att riskera vårt rykte för någon form av kortsiktig vinst.
Fokus
Vi fokuserar främst på vad våra klienter vill ha, inte så mycket på vad andra gör.
Vi fokuserar på de klienter vi tror kan göra en ordentlig förändring till det bättre, samtidigt som vi kan bidra med ett stort värde. Detta leder till att vi tackar nej till klienter som inte är redo att göra nödvändiga förändringar eller där vi inte kan leverera ett tillräckligt stort värde.
Fortsatt lärande
Vi lägger tid varje dag på att lära oss nya saker. Erfarenhet minskar drastiskt i betydelse om inte personen fortsätter att lära sig nya saker. Vi lägger regelbundet tid på att lära oss nya saker, för att kunna erbjuda en så bra tjänst som möjligt. Vi lyssnar på och lär oss av våra klienters löpande synpunkter samt genom regelbunden erfarenhetsåterföring, för att stärka vårt erbjudande och leverera ett större värde till både nuvarande och framtida klienter.
Diskretion
Vi är diskreta. Klienterna ska känna sig trygga att dela känslig och privat information utan att behöva vara oroliga för att känslig informationen sprids vidare.