Tvister i byggbranschen. Hur du som entreprenör undviker tvister och skapar långsiktiga kunder.
Anledningen till att det ofta uppstår tvister, förseningar och extrakostnader i byggbranschen är att projekten i sin natur ofta innebär att det uppstår oförutsedda saker.
Det går inte att likställa byggbranschen med en fabrik som tillverkar samma sak flera gånger. Det är ofta saker som behöver speciella lösningar på plats. Särskilt när det gäller ombyggnadsprojekt.
Entreprenadjuridiken är såklart viktig att känna till och förstå för en entreprenör, men svaret ligger kanske inte i att gå ännu en kurs i entreprenadjuridik.
Problemet är ofta mänsklig psykologi och svårigheten för människor att erkänna att de har fel. Speciellt om det kostar pengar och kanske anseende i den egna organisationen.
Härutöver så är entreprenadjuridiken långt ifrån självklar och kanske är det du själv som har fel och får stå för notan i slutändan i vissa frågor.
Hur ska du som entreprenör i byggbranschen tänka för att undvika tvister och skapa långsiktiga kunder?
➡ De flesta professionella beställare förstår att det kommer blir en del ÄTA-arbeten, det är normalt. Men undvik om möjligt att lämna pris på entreprenader där det finns allt för stora oklarheter. Även om ni har rätt rent juridiskt så finns det få beställare som gladeligen betalar allt för stora ÄTA-kostnader.
➡ Skulle du träffa en beställare som efter dina påtryckningar ger med sig och betalar ändå, så är risken hög att den beställaren inte kommer vilja anlita dig igen om beställaren känner sig lurad. Oavsett om du hade rätt eller ej.
➡ Var tydlig och kräv det du har rätt till, men undvik att skapa en infekterad tvist. Lös situationen snabbt.
➡ Har du en envis beställare så kanske beställaren vägrar att betala dina ÄTA-kostnader och även håller inne delar av kontraktssumman om entreprenaden blir försenad. Då kan du få allvarliga likviditetsproblem på vägen. Även fast du har rätt rent juridiskt.
➡ Att driva en rättsprocess är oftast inte rätt svar heller. Det är inte nog med att det är kostsamt och energikrävande att driva en tvist, det är också tid och pengar du kunde ha lagt på att hitta nya uppdrag. Den så kallade ”alternativkostnaden” är skyhög.
➡ Hellre en mager förlikning än en fet process som Stig Hedberg skrev i en av sina böcker.
➡ Om beställaren är helt oresonlig trots dina försök till medling och med beaktande av att det faktiskt kan vara du som har fel, träffa en överenskommelse, ta en mindre förlust om nödvändigt och undvik om möjligt den beställaren igen.
Avslutar med ett passande citat ur förorden till AB 04:
”Med hänsyn till den komplexitet som ofta sammanhänger med genomförandet av entreprenader är en god kommunikation och samverkan nödvändig för ett gott resultat. Parterna bör därför finna former för en fortlöpande dialog samt inom ramen för den allmänna lojalitetsplikten visa varandra förtroende och öppenhet.”
Hur ser du på tvister och entreprenadjuridik m.m.?