Brandman

Stress och krishantering. Gör som brandmännen vid 9/11.

Är det bråttom, kris eller bara allmänt stressigt just nu? 

Många företagare upplever stress i sin vardag. Av många olika orsaker. Ofta med en grund i ekonomisk oro av något slag. Ibland uppstår även regelrätta kriser hos företag. 

Stress leder ofta till förhastade slutsatser. Detta kan leda till kortsiktiga beslut för att släcka bränder, som tyvärr ofta ökar stressen ännu mer i slutändan. 

Brandmännen som hanterade tornen som föll vid 9/11 visade på hur vi kan agera i en krissituation.

  • De sprang inte till scenen för att komma dit fortare, de gick dit i ett lagom snabbt tempo. 

Detta kan tyckas vara konstigt. Det var ju ändå en kris som bokstavligen var på liv och död och det var uppenbarligen bråttom. Väldigt mycket värre än de kriser vi som företagare normalt råkar ut för. 

Teorin bakom deras agerande är att den tiden du tjänar på att springa fram inte är värt mödan. 

  • Genom att röra dig lugnt och metodiskt, så hinner du observera fler saker på vägen. Detta gör att du får en bättre överblick och kan ta bättre beslut trots den pressade situationen. 

Gör som brandmännen: Ta det lugnt och metodiskt nästa gång det är kris.