tvist

Konflikthantering och tvister - Vad jag har lärt mig från byggbranschen och kampsport.

Jag har tränat kampsport i några år utspritt på lite olika perioder i livet. Inte på någon hög nivå utan mest för att det är en intressant utmaning, roligt samt bra träning. 

Sparring är en del av träningen och innebär att två personer övar på att fightas, det är inte match utan det är träning. Så avsikten är inte att någon ska vinna eller förlora utan snarare att lära sig av varandra så att båda utvecklas. 

Det man lär sig ganska fort av sparring är att desto hårdare jag slår desto hårdare slår motståndaren tillbaka. Detta kan eskalera väldigt fort om ingen bromsar och tydligt visar att det inte var med mening. Ibland är det ok att det går hårt till, när båda vill det, men ibland är det inte avsiktligt och då beror det ofta på att någon slog lite hårdare än den tänkt och motståndaren svarar med att slå tillbaka hårdare och då eskalerar det. 

En annan lärdom från kampsporten är att det alltid finns någon som är större, starkare och bättre än en själv. 

Hur använder vi denna kunskap i företagande och konflikthantering? 

Konflikter och tvister är generellt sett väldigt dåliga affärer. Även om du lyckas vinna tvisten så har du alltid en alternativkostnad. Du kunde lagt den tiden och energin på nya affärer istället för att tvista om gamla affärer. 

Då jag har en bakgrund inom byggbranschen så har jag varit med både en och två gånger om detta scenario och jag har givetvis gjort misstag själv också. 

Jag har även hjälpt kunder att hantera, lösa och komma i mål med tvistiga byggprojekt. 

Det uppstår ofta oförutsedda kostnader i byggbranschen, därför uppstår ofta naturligt konflikter om vem som ska betala för dessa. Det är ofta en juridisk tolkningsfråga och inte alltid helt lätt att veta vem som bär ansvaret. 

När det uppstår konflikter så kan båda parter bli arga och vilja ge igen. Ungefär som i sandlådan, men på vuxennivå. 

Ens naturliga instinkt må vara att ge igen på den man är i konflikt med (och på så vis göra konflikten ännu värre). Detta kanske känns rättvist men det kan ofta vara väldigt dåligt för affären, ryktet och lönsamheten. 

Ett annat sätt att hantera det, är att inte ge igen och försöka skala ner konflikten. 

I kampsportssammanhang så innebär detta att du visar till din motståndare att du råkade slå för hårt, det var inte meningen och så lugnar du ner tempot igen. 

Jag rekommenderar samma sätt när det kommer till konflikter i affärslivet. Stanna upp, inse din egen del och vart du har gjort fel. Skala ner konflikten och be om ursäkt om nödvändigt, försök att inte göra om samma sak igen. 

Om motparten gjort fel och vägrar se sin egen del, trots att du försökt kommunicera och komma överens, så tjänar du även här ofta på att skala ner konflikten, bita i det kortsiktigt sura äpplet och gå vidare. 

Antingen så lugnar motparten ner sig när han får en kortsiktig vinst och ni kan fortsätta samarbeta i framtiden eller så väljer du att inte samarbeta igen och gå vidare i livet om motparten upprepar beteendet. Du har i alla fall undvikit en långvarig, energikrävande och kostsam tvist. 

Det här betyder inte att du inte ska stå upp för din affär och kräva ersättning när du har rätt till det. Men det finns en fin balansakt i gränslandet mellan att stå upp för sina affärsmässiga rättigheter och skapa en infekterad tvist. I byggbranschen finns det ofta gråzoner där det inte är solklart vem som har rätt heller. Så en viss ödmjukhet är vettigt att ha i dessa situationer. 

Det finns alltid undantag och ibland, inte ofta, kan det vara rätt att ta en juridisk tvist för att sätta ner foten och markera. Speciellt om de långsiktigt uppstår stora negativa konsekvenser av att inte göra det. Men väg då detta alternativ mot att lära dig din läxa och gå vidare mot nya affärer istället. 

Färre tvister leder till nöjdare kunder och bättre affärer långsiktigt. 

Alternativkostnaden som tvister innebär, dvs. tiden, pengarna och energin du kunde lagt på nya affärer, glöms ibland bort när det uppstår tvister. 

De enda som över tid brukar tjäna pengar på juridiska tvister är advokater. Nog för att advokater ska tjäna sitt också, men jag rekommenderar att du låter andra företag använda advokatbranschen i detta avseende. Det finns dessutom mer konstruktiva sätt att använda sig av advokater. 

Hur tänker ni kring tvister? 

/

Johan Högberg 

2023-12-04