Hur du utvecklar en strategisk position med bra lönsamhet.
När vi vill hitta en optimal strategisk position för vårt bolag, så finns den en del vägval att göra.
Val 1 - Lågkostnadsfördel.
Detta fungerar bra för en del företag som t.ex. Ryanair, Walmart och Ikea.
Här handlar det i huvudsak om att ha lägre kostnader än sina konkurrenter så att ni kan erbjuda ett lägre pris till kunden.
Detta alternativ passar inte så ofta och det är relativt få som bör använda sig av detta koncept för att lyckas.
Val 2 – Differentiering.
De flesta företag behöver fokusera på att få kunderna att köpa på något annat än bara pris för att ha en god lönsamhet.
Exempel på företag som hamnar i denna kategori: Apple, Rolex, Ica Maxi.
När det kommer till differentiering, finns det generellt några olika alternativ att använda:
- Högre kvalitet
- Mer varierande utbud av tjänster/ produkter
- Mindre variation / fokuserat erbjudande.
- Bättre kundservice.
- Utveckla ett starkt varumärke.
Slutligen.
Vad vill kunden betala för?
Det spelar ingen roll hur bra tjänst/produkt du har, om inte kunden är villig att betala för det.
Om det kostar mer att leverera din tjänst/produkt än vad kunden vill betala för, blir det ingen vinst.
Denna balansgång är mycket viktig att ha i åtanke för att uppnå en bra lönsamhet.
Johan Högberg
2024-02-07