Entreprenadjuridik och lönsamhet.
Jag har just nu förmånen att föreläsa om entreprenadjuridik för två YH-klasser. Trevliga elever med många bra frågor.
Entreprenadjuridik är ett kärt ämne för mig som jag har mycket praktisk erfarenhet av genom min tid i byggbranschen. Där har jag återkommande fått pröva och utreda ämnet genom åren i olika byggprojekt, ibland med hjälp av duktiga entreprenadjurister. De stökigaste byggprojekten är såklart där jag lärt mig mest, som det brukar vara.
När jag förberedde utbildningarna har jag fått chansen att djupdyka i de gamla klassikerna AB 04 och ABT 06 igen. Det har varit riktigt kul, då entreprenadjuridiken är ett ämne som länge har fascinerat mig.
Juridiken är inte alltid enkel, ibland uppstår tolkningsfrågor där det går att argumentera bra åt båda håll. Speciellt vid byggprojekt av den mer stökiga karaktären.
Det som jag fått med mig genom åren är att entreprenadjuridiken och processen av att ta reda på sina juridiska rättigheter bara är en del av lösningen. Den andra delen är att övertyga sin motpart att du har rätt, utan att skapa onödiga konflikter.
Det är balansgången mellan juridiken och alla relationer som ska hanteras och bevaras med entreprenörer, underentreprenörer, konsulter och beställare med flera.
För entreprenörer blir kanske det viktigaste av allt att bevara den viktiga kundrelationen (!) med beställaren.
Samtidigt som entreprenören behöver kräva extra ersättning för de ÄTA-arbeten (ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten) och följdkonsekvenser som uppstår för att få ihop lönsamheten i det enskilda projektet. Så behöver entreprenören också se till att beställaren vill anlita entreprenören igen i nästa projekt samt rekommendera entreprenören till andra beställare, för att säkerställa den långsiktiga framgången för bolaget.
Tolkningsfrågorna som uppstår har inte alltid några enkla svar, ofta kan det behövas en viss smidighet och en god förhandlingsvana för att få byggprojekten och samarbetet att flyta. Speciellt om entreprenören vill ha återkommande kunder…
Eller som förorden uttrycker det:
”Med hänsyn till den komplexitet som ofta sammanhänger med genomförandet av entreprenader är en god kommunikation och samverkan nödvändig för ett gott resultat. Parterna bör därför finna former för en fortlöpande dialog samt inom ramen för den allmänna lojalitetsplikten visa varandra förtroende och öppenhet.”
Hur ser du på entreprenadjuridiken, återkommande kunder och lönsamhet?
/ Johan Högberg 2024-09-10